Efter 20 år på Volvo Truck Center i Bäckebol vet Alexander Lundin det mesta om lastbilar och service. De senaste åtta åren har han haft fullt fokus på däck – ett hantverk som kräver både erfarenhet och fingertoppskänsla.
– Jag började här som 20-åring, ute på lagret, och har hunnit jobba både med reservdelar och kundservice innan jag halkade in på däck. Jag tänkte först att det bara handlade om “svarta, runda grejer”, men jag insåg snabbt hur mycket det faktiskt påverkar körning, ekonomi och säkerhet. Däck handlar om mer än gummi och luft, det är ett precisionsjobb.
– Jag driver däck- och släpavdelningen här i Bäckebol. Vi är sex personer som sköter allt från däckbyten och regummering till axelinställningar och utryckningar med vår servicebil. Hos oss får kunden hjälp med hela ekipaget på ett och samma ställe. Det är det vi kallar One Stop Service.
– Vi har jobbat med däck i över 25 år. Hos oss kan man serva lastbilen, byta däck, göra hjulinställning och förvara däcken i vårt däckhotell. Vi rengör, mäter mönsterdjup och lufttryck och ser till att allt är klart inför varje säsong. Dessutom kan vi planera däckjobben i samband med ordinarie service, så kunden slipper flera verkstadsbesök. Smidigt, enkelt och tidsbesparande.
– Ja, vi har nyligen infört ett nytt trepunktstest där vi mäter slitaget på insida, mitt och utsida av däcket. Vi kan göra det här i verkstaden eller ute hos kund. Resultatet visar snabbt om däcken slits ojämnt eller om lufttrycket behöver justeras, vilket gör det lätt att planera däckbyten i tid. Det sparar både däck, bränsle och onödiga stopp.
– Att hjälpa kunderna. Det är alltid roligt att kunna lösa något direkt; en punktering, en felinställning, eller bara ge ett råd som gör att lastbilen rullar bättre. Vi har ett riktigt bra gäng här och mycket driv.